ON DEVELOPING INTERCULTURAL CITIZENSHIP IN EDUCATION
Аннотация
This scientific article is a review of the literature on the definition of the concept of intercultural citizenship. The article considers the emergence and origin of intercultural communication, its impact on modern foreign language education. The concepts of citizenship are discussed from different points of view. The definition of intercultural citizenship as an important aspect of modern foreign language education is given. The paper considers the component composition of the concept of intercultural citizenship in the context of education. Also, the authors propose components that should be included in the concept of intercultural citizenship. Moreover, it describes the expected stages of the formation of communication skills and abilities that reflect these components, and also reflects the logarithm of constructing a block of tasks on this aspect.
Ключевые слова:
intercultural citizenship, citizenship, intercultural communication, foreign language educationБиблиографические ссылки
Бахтин M. M. Эстетика словесного творчества. – М., 1979.
Библер, В. С. Школа диалога культур. Основы программы. Кемерово. – 1992
Курганов С.Ю. Ребенок и взрослый в учебном диалоге. – М., 1989.
Бахтин М.М. Эстетики словесного творчества. – М. : Искусство, 1986. c. 444
Кунанбаева С.С. Теория и практика современного иноязычного образования. – Алматы,2010
Кротенко А. Понятие гражданственности и ее развитие через волонтерство [Электронный ресурс] // Лаборатория социальных инноваций Cloudwatcher: сайт. – URL: http://www.cloudwatcher.ru/analytics/6/view/53/ (дата обращения: 20.04.2015).
Самтакова А. А., Холопова Л. А. Гражданин и гражданственность [Электронный ресурс] // Концепт. – 2014. – Спецвыпуск № 9.
Пекушкина Д.В. «Гражданственность»: философско-педагогический аспект [Электронный ресурс]// Язык и коммуникация в современном поликультурном социуме. –Сборник научных трудов. – М., 2014.
Гаврилюк В.В., Маленков В.В. Гражданственность, патриотизм и воспитание молодежи // Социологические исследования. СОЦИС. – 2007. – № 4 (276). – С. 45-50.
Porto, Melina & Houghton, Stephanie & Byram, Michael. Intercultural citizenship in the (foreign) language classroom. Language Teaching Research. 2017
Intercultural competences: conceptual and operational framework [Межкультурные компетенции: концептуальные и операционные рамки]. Paris, UNESCO, 2013, pp. 33-38.
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2022 Bulletin of Shokan Ualikhanov Kokshetau University Philological Series
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.